Firma Bjarke Ingels Group (BIG) zaprezentowała w ostatnich dniach plany dotyczące międzynarodowego lotniska Gelephu w Bhutanie, projektu, który ma na celu połączenie tradycyjnego rzemiosła ze współczesnym designem. Jako drugi międzynarodowy port lotniczy w kraju, jest on kluczowym elementem planu generalnego Gelephu Mindfulness City (GMC), zaprojektowanego w celu uwzględnienia przyszłego wzrostu, przy jednoczesnym odzwierciedleniu wartości kulturowych i środowiskowych Bhutanu. Trzeba przyznać, że projekt BIG wygląda przepięknie.
Dostępność transportowa jest kluczowa dla nowego projektu, a lotnisko ma stać się pierwszym lądowym węzłem komunikacyjnym w Bhutanie. Zintegruje ono opcje transportu publicznego, takie jak tramwaje bezszynowe i autobusy, ułatwiając łączność ze zrewitalizowanym centrum miasta Gelephu i innymi regionami kraju. Międzynarodowe lotnisko Gelephu ma zostać otwarte w 2029 r., stając się bramą do Bhutanu, która równoważy dziedzictwo kulturowe z przyszłościową infrastrukturą.
- Naszym bezpośrednim priorytetem na najbliższe pięć lat jest budowa dużego międzynarodowego lotniska w Gelephu, które ustanowi GMC kluczowym węzłem lotniczym. To lotnisko jest niezbędne dla sukcesu GMC jako centrum biznesowego, a także jest krytycznym kołem ratunkowym dla bezpieczeństwa narodowego Bhutanu, zwłaszcza dla kraju śródlądowego - powiedział Jego Wysokość Jigme Khesar Namgyel Wangchuck, król Bhutanu.
Państwo w HimalajachPisząc o nowym lotnisku musimy rozpocząć nasz artykuł od przybliżenia państwa Bhutan. Jest to niewielkie państwo bez dostępu do morza położone na terenie wschodnich Himalajów. Lotnisko w Paro (2 133 m n.p.m.), największe z czterech portów lotniczych (po Yongphulla, Bathpalathang i Gelephu), jest otoczone wysokimi górami. Według informacji bhutańskiego ULC, tylko kilkudziesięciu pilotów na świecie jest certyfikowanych, by tam lądować. Sama procedura lądowania jest możliwa jedynie z widocznością ziemi (VFR) i tylko w ciągu dnia. Warto dodać, że airbusy A319 i A320neo są największymi samolotami, które mogą latać z Paro. Oprócz Drukair, który pod nowe lotnisko Gelephu
zamówił A320neo i A321XLR, lata tam regularnie również linia Bhutan Airlines, która obsługuje rejsy dwoma airbusami A319.
Kraj, który liczy około 750 tys. mieszkańców, jest uznawany za pioniera turystyki o „wysokiej wartości i niskim wpływie”. Odwiedzający kraj muszą uiszczać dzienną opłatę na rzecz zrównoważonego rozwoju w wysokości 100 dolarów amerykańskich, która przeznaczana jest na finansowanie opieki zdrowotnej, edukacji i innych usług publicznych w Bhutanie.
Nowe lotnisko w GelephuPort lotniczy Gelephu, jedno z zaledwie czterech lotnisk w Bhutanie, jest póki co krajowym portem lotniczym położonym u podnóża południowych Himalajów, w pobliżu granicy z Indiami. W sierpniu 2023 r., gdy opracowywanie planu generalnego rozbudowy lotniska Gelephu zbliżało się do końca i rozpoczęły się przygotowania do prac ziemnych, wśród właścicieli gruntów posiadających nieruchomości w proponowanej lokalizacji narastały spekulacje dotyczące gruntów zastępczych i odszkodowań. Nabycie ziemi zostało ostatecznie określone przez rząd, a ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod międzynarodowe lotnisko Gelephu odbyła się 23 grudnia 2023 r. Zdjęcia satelitarne z 1 stycznia 2024 r. pokazują, że duży obszar nisko położonych zarośli został oczyszczony pod rozbudowę lotniska.
Rozbudowa lotniska Gelephu jest kluczowym elementem jeszcze większego megaprojektu,nowego miasta, choć niektórzy mieszkańcy obawiają się utraty swoich ziem na rzecz projektu. 15 grudnia 2023 r. Forbes poinformował, że król Jigme Khesar Namgyel Wangchuck ogłosi rozwój nowego „megamiasta” w Gelephu, zwanego Bhutan Mindfulness City, które ma na celu ustanowienie Gelephu centrum turystyki wellness i rozwoju gospodarczego. Nowe lotnisko ma uniknąć notorycznie pojawiających się trudnych warunków operacyjno/pogodowych w Paro.
O co chodzi z mindfulness? Technika ta proponuje koncentrację uwagi na obecnej chwili i próbę świadomego jej przeżycia. Innymi słowy — bycie obecnym tu i teraz jest kluczem do rozwijania uważności z pełną uwagą, jasnością umysłu i świadomością podejmowanych decyzji. Taka perspektywa jest źródłem wewnętrznego spokoju i równowagi.
Bjarke Ingels Group twórcą projektu nowego terminala w GelephuFirma Bjarke Ingels Group (BIG) zaprezentowała w ostatnich dniach plany dotyczące międzynarodowego lotniska Gelephu w Bhutanie, projektu, który ma na celu połączenie tradycyjnego rzemiosła ze współczesnym designem. Jako drugi międzynarodowy port lotniczy w kraju, jest on kluczowym elementem planu generalnego Gelephu Mindfulness City (GMC), zaprojektowanego w celu uwzględnienia przyszłego wzrostu, przy jednoczesnym odzwierciedleniu wartości kulturowych i środowiskowych Bhutanu.
BIG był zaangażowany w liczne projekty architektoniczne na całym świecie, w tym niedawno zaprezentowany projekt pierwszej opery w Kosowie, z falistym dachem fotowoltaicznym, który integruje energię odnawialną, służąc jednocześnie jako punkt orientacyjny kultury. Ponadto, firma wygrała konkurs na nowe Hospicjum Sankt Lukas i Lukashuset w Danii, projekt mający na celu stworzenie komfortowej i domowej atmosfery dla pacjentów i ich rodzin. W artykule Architecture Now ogłoszono, że BIG stoi również za projektem Mandarin Oriental Residences w dzielnicy kulturalnej Saadiyat w Abu Dhabi, składającej się z dwóch stopniowanych bloków mieszkalnych, z których roztacza się widok na instytucje takie jak Luwr Abu Dhabi i przyszły Guggenheim Abu Dhabi.
Nowy terminal lotniska GelephuProjekt architektoniczny terminala lotniska, opracowany we współpracy z Arup, Cistri i firmą inżynierii lotniczej Netherlands Airport Consultants (NACO), obejmuje modułową konstrukcję diagonalną wykonaną z lokalnie pozyskiwanego drewna klejonego. Tradycyjne bhutańskie rzeźby w drewnie i malowane fasady czerpią inspirację z „Kachen”, drewnianego filaru w architekturze Bhutanu, symbolizującego zarówno integralność strukturalną, jak i znaczenie duchowe. Obiekt został zaprojektowany z myślą o rozbudowie, z niezależnymi drewnianymi ramami, które umożliwiają demontaż i rozbudowę w razie potrzeby wzrostu ruchu lotniczego.
Inni współpracownicy przy tym projekcie, to Magnolia Quality Development Corporation Limited (MQDC), Changi Airport Planners and Engineers, Influit i WT Partnership. BIG jest zarówno architektem projektowym, jak i inżynierem budowlanym, a Influit jest inżynierem MEP.
Strategicznie położone w pobliżu granicy Bhutanu z Indiami i rzeki Paitha, lotnisko ma powierzchnię 68 tys. m² i ma obsługiwać do 1,3 miliona pasażerów rocznie do 2040 r., a prognozy lokalne i IATA przewidują wzrost do 4,5 - 5,5 milionów do 2065 r. Dzięki przepustowości 123 lotów dziennie, lotnisko ma służyć jako kluczowy węzeł lotniczy dla Gelephu Mindfulness City, dostosowując się do długoterminowych celów rozwojowych Bhutanu.
Co więcej, BIG nadał priorytet kwestiom środowiskowym w projekcie lotniska. Bhutan, uznawany za kraj o ujemnej emisji dwutlenku węgla, zastosował zrównoważone praktyki budowlane, w tym panele fotowoltaiczne na dachu, pasywne elementy reagujące na klimat oraz wydłużone okapy zapewniające cień i ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Drewniana konstrukcja w naturalny sposób reguluje wilgotność, a dziedzińce i wentylowane dachy sprzyjają naturalnemu przepływowi powietrza.
Wewnętrzny dziedziniec, nazwany Forest Spine, dzieli terminal na dwie części: krajową i międzynarodową. Lotnisko oferuje dużą ilość naturalnego światła, potrójne wejście, okna sięgające od podłogi do sufitu i świetliki. Wewnętrzne i zewnętrzne salony oferują miejsca do jogi, kąpieli gongowych i medytacji.
- Lotnisko to pierwsze i ostatnie wrażenie, jakie można odnieść o odwiedzanym miejscu. W przypadku międzynarodowego lotniska Gelephu staraliśmy się ucieleśnić naturę i kulturę kraju oraz Mindfulness City. Lasy, które pokrywają wyżyny, mogą przepływać z placu przylotów przez lotnisko aż do płyty lotniska. Tropikalne drzewa zapewniają cień podróżnym, a leśny dziedziniec wyznacza główne funkcje imigracyjne, bezpieczeństwa i bagażowe. Architektura lotniska składa się z modułowych ram z masywnego drewna, zapewniających elastyczność i możliwość rozbudowy, przypominających z daleka stylizowane pasmo górskie. Po bliższym przyjrzeniu się, wszystkie elementy z masywnego drewna są rzeźbione i barwione zgodnie z tradycyjnym rzemiosłem, ozdobione trzema rodzajami smoków reprezentujących przeszłość, teraźniejszość i przyszłość Bhutanu. Rezultat jest tradycyjny, a jednocześnie awangardowy i wybiegający w przyszłość. Dla mnie osobiście to niezwykłe połączenie tradycyjnego rzemiosła i koloru jest prawdziwym świadectwem tego, jak bardzo wpłynęło na mnie spotkanie z Bhutanem - krajem, jego kulturą i ludźmi - powiedział Bjarke Ingels, założyciel i dyrektor kreatywny BIG.
Projekt lotniska zostanie zaprezentowany od 10 maja br. na Biennale Architektury w Wenecji, gdzie na wystawie zaprezentowany zostanie drewniany diament odzwierciedlający fasadę lotniska. Jak podkreśla BIG, instalacja rzeźbiona w czasie rzeczywistym zarówno przez bhutańskiego artystę, jak i maszynę, podkreśla przecięcie tradycyjnego rzemiosła i innowacji technologicznych.